Vecht om vrouwen en meisjes sterker te maken

Wij zijn een feministisch merk. De strijd voor gelijkheid zit in ons DNA.

Sinds Anita Roddick in 1976 The Body Shop opende, zetten we ons in voor gelijkheid. Feminisme zit in ons bloed; onze feministische principes zijn inclusief en we zijn ervan overtuigd dat gelijkheid iedereen ten goede komt. We zetten ons in voor zelfliefde en lichaamsacceptatie en streven ernaar om van de wereld een eerlijke en veilige plek te maken voor vrouwen en meisjes. The Body Shop viert Internationale Vrouwendag 2021 met een terugblik op alle samenwerkingen die we door de jaren heen hebben gevormd; ontdek de projecten waaraan we hebben gewerkt en ontdek hoe jij ook kunt helpen vrouwen over de hele wereld sterker te maken.

Onze belofte

Vandaag zijn we meer dan ooit toegewijd aan het voortzetten van Anita's strijd om vrouwen en meisjes over de hele wereld sterker te maken. Gelijkheid komt de samenleving als geheel ten goede. Als vrouwen gelijke rechten en gelijk onderwijs hebben, is dat voor iedereen beter. Deze leidende principes zijn onze North Star en onze belofte aan toekomstige generaties.

Wij zullen vocale activisten zijn die willen vechten voor gelijkheid en gelijke kansen tussen de geslachten om vrouwen en meisjes sterker te maken

We zullen licht in de duisternis brengen en mensen voorlichten over de kwesties die echt belangrijk zijn voor gelijke rechten en kansen.

We zullen ons platform gebruiken om feministische leiders, stemmen en de beweging te versterken, en om degenen te vieren die zich inzetten voor een meer gelijke en rechtvaardige wereld.

We zullen producten en ervaringen creëren die een boodschap van eigenliefde en lichaamsacceptatie overbrengen en schoonheidsnormen verwerpen.

Een geschiedenis van campagnes voor gelijkheid

2003

Stop Huiselijk Geweld

In 2003 lanceerden we de campagne Stop Geweld thuis, voortbouwend op bijna tien jaar campagne voeren over dit onderwerp. Ons doel was om het bewustzijn over deze kwestie te vergroten en geld in te zamelen om lokale partners te ondersteunen die mensen helpen die getroffen zijn door huiselijk geweld, inclusief overlevende kinderen, en om bij regeringen te lobbyen om wetgeving in te voeren

2009 - 2012

Stop de sekshandel in kinderen en jongeren

In 2009 lanceerden we samen met ECPAT International de campagne “Stop de handel in kinderen en jongeren”. Het leidde tot ongekende veranderingen door het verzamelen van meer dan 7 miljoen handtekeningen van klanten over de hele wereld en heeft ertoe geleid dat 24 landen over de hele wereld zich ertoe hebben verbonden nieuwe wetten aan te nemen.

2009 - 2012

De Global Shea Alliance

Onze shea wordt handgemaakt door vrouwen in Ghana, waar de technieken al generaties lang worden doorgegeven. Ons Community Fair Trade-partnerschap zorgt ervoor dat vrouwen een eerlijke prijs krijgen en gecompenseerd worden voor hun werk. Er wordt echter nog steeds veel shea uit Ghana geëxporteerd, zonder dat de vrouwen die het produceren er profijt van hebben. In 2011 hebben we belanghebbenden uit de sector samengebracht en de Global Shea Alliance opgericht. De belangrijkste doelstellingen zijn het verbeteren van de sheaproductie, het laten groeien van de markt en het empoweren van vrouwen aan de onderkant van de toeleveringsketen. De Duurzaamheidsprincipes zetten uiteen hoe shea-verzamelaars, -verwerkers, -exporteurs en de merken die shea gebruiken moeten handelen als ze willen beweren dat hun toeleveringsketens duurzaam zijn.

2019

Droom groot met een plan internationaal

In 2019 moedigden we meisjes aan om groot te dromen. In samenwerking met Plan International hebben we vrouwen en meisjes in Indonesië en Brazilië de middelen gegeven die ze nodig hebben om te slagen en hun dromen waar te maken. Helaas hebben veel meisjes in deze landen geen toegang tot onderwijs of werk. Via onze Dream Big-campagne steunden we een 18 maanden durend programma dat jonge vrouwen beroepsopleiding en vaardigheden biedt om hen te helpen een eigen bedrijf te starten of goed, veilig werk te vinden. Met dit programma hebben we 1.500 jonge vrouwen geholpen.

2019

Verdomd goede menstruatie

Periodeproducten zouden geen luxe moeten zijn, maar veel mensen die ongesteld zijn kunnen ze niet betalen. In 2019 werkten we samen met Bloody Good Period, een non-profitproject dat menstruatieproducten levert aan asielzoekers, vluchtelingen en mensen die in armoede leven. Gabby Edlin richtte Bloody Good Period op toen ze zich realiseerde dat voedselbanken en inloopcentra niet in staat waren om voldoende of geen menstruatieproducten te leveren aan mensen in nood. We hebben onze duizenden winkels en het The Body Shop at Home™-netwerk ingezet om menstruatieproducten in te zamelen voor mensen in nood en deze te doneren aan lokale organisaties zoals vluchtelingenopvangcentra, drop-in-centra en noodopvangcentra.

2019

Plastics for Change

In 2019 zijn we een nieuwe samenwerking aangegaan met Plastics for Change om gerecycled plastic uit Bengaluru, India, in te kopen. Plastics for Change werkt met ‘afvalverzamelaars’ in India, vaak ‘Dalits’ – de laagste leden van het Indiase kastensysteem die kwetsbaar zijn voor discriminatie en slechte arbeidsomstandigheden. Ze hebben vrouwen zoals Annamma geholpen, die sinds haar kindertijd als vuilnisman heeft gewerkt en nu een centrum voor de verzameling van droog afval runt waar ze verschillende mensen in dienst heeft en haar dochter ondersteunt in de opleiding tot kunststofingenieur.

Over het beëindigen van dakloosheid onder jongeren

Het beëindigen van dakloosheid onder jongeren wordt beheerd door Centrepoint. De liefdadigheidsinstelling werd in 2013 opgericht op voorstel van ZKH Hertog van Cambridge, beschermheer van Centrepoint, die een nationale focus wilde op het beëindigen van dakloosheid onder jongeren. Vóór de oprichting van End Youth Homelessness was er in Groot-Brittannië geen organisatie die dakloze jongeren hielp.

End Youth Homelessness is een beweging van elf lokale liefdadigheidsinstellingen. Samen ondersteunen zij jaarlijks ruim 30.000 jongeren (tussen 16 en 25 jaar). End Youth Homelessness ondersteunt haar lidorganisaties om samen te werken om het bewustzijn te vergroten, ervaringen te delen en inkomsten uit vrijwilligers te genereren om diensten te verlenen die de levens van dakloze jongeren transformeren.

End Youth Homelessness is een liefdadigheidsinstelling die wordt beheerd door Centrepoint en geregistreerd in Engeland en Wales (geregistreerd liefdadigheidsinstelling nr. 292411). End Youth Homelessness werkt ook samen met Focus Ireland, de partner voor de Republiek Ierland (geregistreerde liefdadigheidsinstelling nr. CHY 7220).

Vecht voor eerlijkheid met Community Fair Trade

Ons Community Fair Trade-programma heeft ons geholpen onze strijd voor de gelijkheid van vrouwen wereldwijd te voeren. Via onze partnerschappen bieden we eerlijke prijzen en markttoegang aan vrouwelijke ambachtslieden en producenten over de hele wereld - velen van hen in plattelandsgemeenschappen met beperkte werkgelegenheid. Onze handel heeft de vrouwen die we in dienst hebben geholpen een stabiel inkomen, onafhankelijkheid en het respect te bereiken dat ze verdienen.

Financiële onafhankelijkheid voor Ghanese vrouwen

Sinds 1994 kopen we fairtrade sheaboter die gezamenlijk is geproduceerd door de Tungteiya Women's Association in het noorden van Ghana. 640 vrouwen uit 11 dorpen produceren de sheaboter in een proces van 18 stappen met behulp van traditionele technieken die al generaties lang van moeder op dochter worden doorgegeven.

Dankzij de eerlijke prijs krijgen de vrouwen een onafhankelijk inkomen en worden versterkt door een groter vertrouwen en respect in hun gemeenschap. We betalen ook een hogere prijs om gemeenschapsprojecten te financieren die een positieve impact hebben op de levens van 49.000 mensen in 11 dorpen in de wijdere omgeving. Langetermijninvesteringen hebben de gemeenschap in staat gesteld zeven scholen te bouwen, die jaarlijks ongeveer 1.200 studenten onderwijs geven en toegang bieden tot schoon water en gezondheidsfaciliteiten.

Baanbrekende initiatieven op het gebied van onderwijs en outreach

Ons handgemaakte Fair Trade-papier en geschenkverpakkingen zijn duurzaam afkomstig van de Get Paper Industry in Kathmandu, Nepal.

We zijn er erg trots op dat we hebben gewerkt bij GPI sinds 1989. Ze hebben meer vrouwen dan mannen in dienst en betalen hen een eerlijk, gelijk loon, terwijl ze ervoor zorgen dat ze dezelfde voordelen ontvangen. Ze hebben ook sociale projecten gelanceerd waar de hele gemeenschap rond Bansbari van profiteert. Ze hebben ervoor gezorgd dat kinderen uit de armste gezinnen naar school kunnen gaan en hebben het onderwijsniveau van meisjes verhoogd via hun Send Your Daughters to School-campagne en beurzen.

De afgelopen jaren heeft GPI pionierswerk verricht met initiatieven om het bewustzijn over deze kwestie te vergroten mensenhandel door meisjesgroepen in lokale dorpen te steunen. Ze laten hun stem nu breder horen door landelijke schoolopstelwedstrijden te organiseren over het onderwerp mensenhandel.